Handlekurv

Tips & råd

Featured Image

Slik får du ren, blank og beskyttet bil

Lurer du hva du trenger av bilpleie, polering, rustpartikkelfjerner eller avfetting? Eller hva en Claybar er? Må du bruke høytrykksvasker? Les våre tips og råd og ta vare på lakken og bilen din.

God bilpleie kan være så mangt. Det hjelper mye bare å spyle ren bilen i blant, men vil du gjøre jobben litt mer nøye kan du lese videre. Vi anbefaler produkter som avfetting, rustpartikkelfjerner, bilshampo og eventuelt en claybar eller clayclut. En høytrykksvasker er å foretrekke, men hageslangen gjør også jobben. Bilvask skal foregå i skygge for solen så ikke kjemikaliene tørker ut eller brenner seg fast i lakken.

Slik gjør du

Begynn med avfetting. Spray på, la virke og spyl av, gjerne med høytrykk. Hageslangen kan med fordel brukes til å spyle oppunder hjulbuer og i andre kriker og kroker, Skyll vekk salt, sand og skitt. Så kan du la bilen lufttørke litt før du gjentar prosessen, men nå med rustpartikkelfjerner. Denne fjerner det meste av metallpartiklene (eller bremsestøvet) som du kjenner som «sandkorn» i lakken når du stryker hendene over sidene på bilen. Det er greit å få fjerne disse nå, så de ikke blir med poleringspadden senere. Da vil da lage masse små riper. Rustpartikkelfjerneren har en fargeindikator. Den blir mørk lilla når den reagerer med rustpartiklene. Spray på, la virke til fargeindikator blir mørk lilla og spyl av. Sjekk gjerne denne videoen for detaljer.

Er lakken fri for forurensninger nå?

Stryk hånden over lakken. Gjerne på karosseriets nedre deler der. Dersom du fortsatt føler små korn i lakken etter å ha brukt rustpartikkelfjerner, tar du som regel disse med en claybar eller clay klut. Spray på medfølgende såpeblanding og stryk clayen over lakken. Såpeblanding skal sørge for at clayen glir lett over lakken. Støvkornet setter seg fast i clayen. Brett claybaren så forurensningen kapsles inn og fortsett med en ren side av clayen. Lakken bør nå være glatt og ren. Slik unngår du at «sandkornene» blir med neste stegene og lager masse små riper.

Tid for vask

Så er det tid for en grundig vask med bilshampoo og en mikrofiber vaskeklut eller god svamp. Benytt gjerne to bøtter, en med såpe, og en med rent vann. Skyll vaskekluten/svampen i den rene bøtta før du dypper den i såpebøtta. Da tar du ikke med skitt opp i det rene vaskevannet. Spyl bilen ren for såpe. Tørk bilen med et tørkehåndkle.

Klar til polering

Da er vi klare for polering. Polering anbefales både høst og vår. Da fjernes riper og oksidering, man får frem glansen. Det siste steget bør være å bevare glansen med voks eller coating. Det beskytter lakken mot forurensninger og forenkler videre vasking. Det finnes et enormt utvalg av bilpleieprodukter. Vi anbefaler deg rett og slett å komme innom for en prat, eller ta kontakt med oss så vi kan gi deg råd om hva som passer deg og din bil. Eller du kan se i vår nettbutikk.

En god poleringsmaskin gjør også jobben enklere. Der skiller vi gjerne maskinene i to kategorier: DA (Dual-Action) og roterende. Vi anbefaler DA-maskiner til de fleste brukere. Den er enklere og sikrere i bruk. Roterende maskiner er vel og bra, men krever mer erfaring og forsiktighet for å unngå å lage brennemerker i lakken.

Sliter du på lakken når du polerer?

Lakk er som regel bygget opp av grunning, basefarge og så klarlakk. Alternativt grunning og en såkalt «tett farge» uten metallic eller klarlakk oppå. Ja, du fjerner litt av lakken når du polerer. Men du skal polere mye før du går gjennom det øverste skiktet. Det er gøy å polere bil.

Velkommen innom for flere gode råd og produkter eller sjekk utvalget her.