-
-
-
- Se alle Batteri og elektrisk
- El-bil - lading
- Batterier
- Batteriladere
- Batteriutstyr og testere
- Brytere og kontakter
- Installasjonsmateriell
- Lys
- Omformere og Invertere
- Sikring og Rele
- Startboostere
-
-
-
-
-
-
-
-
Hjem > Det er viktig å sjekke dekkene før hjulskift
Slitte dekk kan føre til farlige situasjoner som økt bremselengde og vannplaning. Politiet bøtelegger sjafærer som kjører med dekk under minimumskravene, og i verste fall kan du bli fratatt førerkortet.
Mønsterdybden måler du med en mønsterdybdemåler. Dette kan du kjøpe blant annet hos Mjøsbil. Dekkenes mønsterdybde skal måles på tre ulike steder; innsiden, midten og utsiden.
Kravet til mønsterdybden på sommerdekk er minimum 1,6 millimeter. Likevel er det anbefalt å bytte til nye dekk når det er 3 millimeter igjen for å ivareta sikkerheten.
Vinterdekk har et krav på minimum 3 millimeter, men her anbefales det å bytte ved 4 millimeter mønsterdybde.
Dekkene blir hardere for hvert år og får dårligere grep. Det derfor anbefalt å bytte hvert femte år. Dersom du lurer på hvor gamle de er kan du sjekke det med DOT-koden som du finner på siden av dekket. De siste fire sifrene i DOT-koden indikerer uke og år dekket er produsert. For eksempel betyr DOT 0519 at dekket er produsert uke 5 i 2019.
Samtidig som du sjekker mønsterdybden, vil du fort legge merke til om dekkene har ujevn slitasje. Har bilen feil hjulstilling vil du vanligvis se mye slitasje på enten utsiden eller innsiden av dekkene. Du vil samtidig ofte oppleve at bilen trekker mer i ene retningen når du kjører. I så fall bør du ta kontakt med verkstedet for å få tatt en hjulstillingskontroll. Opplever du slitasje ytterst på dekkene er det et tegn på for lavt dekktrykk. Er slitasjen i senter av dekket er det tegn på for høyt dekktrykk.