Handlekurv

Det er viktig å sjekke dekkene før hjulskift

Hva skjer hvis man kjører med slitte dekk?

Slitte dekk kan føre til farlige situasjoner som økt bremselengde og vannplaning. Politiet bøtelegger sjafærer som kjører med dekk under minimumskravene, og i verste fall kan du bli fratatt førerkortet.

Dette må du sjekke:

  • Mønsterdybde
  • Dekkslitasje
  • Alder
  • Ytre skader

Slik måler du mønsterdybden

Mønsterdybden måler du med en mønsterdybdemåler. Dette kan du kjøpe blant annet hos Mjøsbil. Dekkenes mønsterdybde skal måles på tre ulike steder; innsiden, midten og utsiden.

Krav til mønsterdybde på dekk

Kravet til mønsterdybden på sommerdekk er minimum 1,6 millimeter. Likevel er det anbefalt å bytte til nye dekk når det er 3 millimeter igjen for å ivareta sikkerheten.
Vinterdekk har et krav på minimum 3 millimeter, men her anbefales det å bytte ved 4 millimeter mønsterdybde.

Alder på dekk – når bør du bytte?

Dekkene blir hardere for hvert år og får dårligere grep. Det derfor anbefalt å bytte hvert femte år. Dersom du lurer på hvor gamle de er kan du sjekke det med DOT-koden som du finner på siden av dekket. De siste fire sifrene i DOT-koden indikerer uke og år dekket er produsert. For eksempel betyr DOT 0519 at dekket er produsert uke 5 i 2019.

Se på dekkslitasjen

Samtidig som du sjekker mønsterdybden, vil du fort legge merke til om dekkene har ujevn slitasje. Har bilen feil hjulstilling vil du vanligvis se mye slitasje på enten utsiden eller innsiden av dekkene. Du vil samtidig ofte oppleve at bilen trekker mer i ene retningen når du kjører. I så fall bør du ta kontakt med verkstedet for å få tatt en hjulstillingskontroll. Opplever du slitasje ytterst på dekkene er det et tegn på for lavt dekktrykk. Er slitasjen i senter av dekket er det tegn på for høyt dekktrykk.